Friday, 28 November 2014

A Day at Limpopo Zoopark

In front of Limpopo Zoopark,
Nizhny Novgorod
29 September 2014

Assalamualaikum
dan salam sejahtera....

Esok jumaat, esok cuti! Dapat extra cuti sebab lecturer occupational disease nak pegi ambil test dekat universiti lain. Tapi nanti minggu depan gabung dua kelas dan kena baca banyak. Takpe, sekarang sementara ada masa, kita update belog kejap! A moment to remember. Zaman HO nanti takde masa nak tulis dah. Tinggal nak baca semula je. 

Dua bulan lepas, kami dari group 631L & 631M, dapat cuti awal waktu kelas surgery. Jadi, sama-sama bersetuju untuk habiskan hari isnin di sebuah zoo terletak di bahagian bawah Nizhny. Kalau nak ikutkan, depan hostel pun ade zoo, tapi zoo ni jauh lebih besar dan banyak sangat haiwan! Oh ya, zoo dekat Russia dipanggil zoopark. Mungkin sebab zoo campur park, jadilah zoopark. 
^_^

Stonehenge pun ada dekat tengah-tengah zoo ni.
Just kidding!

Harga untuk masuk adalah 350 Ruble (RM35) dengan manaiki Bus 12 hingga ke stesen Limpopo Zoopark. Siapa tahu Limpopo tu apa? Nama macam comel sangat je. Limpopo asal dari nama tempat di Afrika selatan. Nama sungai. Mungkin sebab nak nampak tropikal dan sangat nature, maka mereka pun guna nama ni. 

Mesti semua nak tahu binatang apa yang ada dekat zoo kat sini yang berbeza dengan zoo dekat Malaysia. Panda takde okay! Tak tahan sejuk Russia rasanya. Kami yang pergi musim luruh ni pun, sejuk sangat dah. Jom tengok antara binatang yang ada dekat sini....

 The Adila and the ostrich or burung kasawari. 

  The Hajar and the deer. Ni dekat taman rusa malaysia pun ade.


  The Jona and the bison. 
Besar sangat! Macam empat orang duduk sekali. 


  The Firdaus and the tiger. Feeling tiger sikit. 

Benda seronok adalah kami boleh beli makanan yang dalam kon aiskrim yang berisi roti, lobak merah, dan epal dengan harga 20 Ruble (RM2) dan beri pada haiwan-haiwan di sana. Macam rusa, bison besar tu, itik dan macam-macam haiwan. Tapi takut jugak la, tergigit tangan kang, tak ke nangis? 

Lagi, dekat zoo ni ada dua bahagian. Bahagian pertama ada rusa, musang, bison, burung hantu, perbagai jenis burung, dan macam-macam lagi. Bahagian kedua ada binatang tropikal macam harimau, monyet, ikan, itik, ayam, kambing. Oh ya, perbezaan ketara antara itik atau ayam kat sini adalah mereka berbulu lebat. Dan ada bulu hingga ke kaki - macam pakai boot! Serius. Walau nampak macam lawak je. 

The Farahin and the birds. Feeding them is fun!

The Nabila and the bear!
This is rare! A true bear macam cerita brother bear. Besar sangat. Siap ada tiga pagar untuk tahan dia. 

The last and best part - The petting zoo! Or in other words, Children's zoo. Dekat sini ada haiwan-haiwan yang boleh dipegang sebab sangat jinak. Ada kambing, biri-biri, dan arnab. Boleh bagi makan, tapi menyesal sangat sebab tak beli apa-apa untuk bagi makan. Ramai sangat budak-budak tadika kat sini. Eksaited sangat diorang tengok binatang ni. Lagi-lagi boleh pegang, main kejar-kejar la diorang. 

Oh ya, kami sendiri pun eksaited jumpa kambing ni sebab jinak sangat. Oke, mungkin saya je yang eksaited. Heee. Jumpa selalu masa nak sembelih hari raya haji je. Tak boleh nak pegang pun. Bila dapat peluang, memang jadi macam budak-budak tadika tu kejap. 

  Us in the petting zoo. Such a cute goat! 


  Its Adila again. Heeee. And the children at the back were gossiping about us. 

 The best selfie of the day. 
Senyum kambing.

Video for us to remember :)

That's all for now.
Thank you for reading 
^_^

Tuesday, 18 November 2014

Assalamualaikum Readers!

4th October 2014
Raya Aidiladha photoshoot with blockmates.
Candid photo.

Assalamualaikum 
dan salam sejahtera. 

Pertama. Gambar di atas sebulan setengah lepas! Waktu daun kuning keemasan menawan dan memikat hati. Sewaktu menikmati musim luruh terakhir di bumi soviet. Kalau nak tahu, sekarang tengah musim perantaraan antara luruh dan musim salji. Jadi, pokok hanyalah tinggal ranting dan belum ada salji menjadi peneman. Tak sabar nak tunggu salji!

Kedua. Susah mahu bicara. Banyak sebab tak update belog. Antara tanggungjawab, persoalan di benak, benar atau tidak, sebagai contoh, dan macam-macam lagi. Bila diberi tanggungjawab, haruslah cuba untuk buat yang terbaik kan. Tapi bagaimana dengan minat? Menulis. Bercerita. Berkongsi rasa. Adakah harus diketepikan? Oke, mesti pening baca kan? Just a random thought.

Ketiga. Nak kongsi satu cerita yang in my opinion sangat menarik. Cerita tentang pengembaraan di bumi eropah dari sudut yang tidak pernah kita nampak. Maksudnya, siapa sangka di Museum Louvre di Paris ada sesuatu yang lebih menarik dari potret Mona Lisa. Juga, satu garisan lurus di bumi Paris yang menempatkan Arc de Triomphe akan menghala ke satu tempat suci.



Curious tak? Tajuk cerita tersebut adalah 99 Cahaya di Langit Eropa. Tapi semestinya, perlu selidik juga sama ada fakta yang diberikan betul atau tidak sebelum sebarkan. Saya sendiri belum sempat menghabiskan Part kedua cerita tersebut yang dirakam di bumi Cordova, Sepanyol dan Istanbul, Turki. 

Cerita ini terasa sangat dekat dengan diri sendiri. Melihat bagaimana kehidupan muslim untuk survive dari sehari ke sehari di bumi Eropah. Banyak persamaan dengan bagaimana pelajar-pelajar yang dihantar ke bumi eropah. Part solat di mana-mana, mencari makanan halal, dan buah-buahan dan seafood menjadi makanan utama ketika makan di restoran luar. Kadang-kala mengaku vegetarian menjadikan pilihan menu lebih mudah untuk bicara dengan pelayan restoran. 

Yang paling menarik, adalah bagaimana cerita ini menitipkan nilai-nilai Islam yang perlu ada dalam diri muslim. Betapa indahnya Islam itu dipaparkan dalam cerita ini. Dari akhlak Fatma dan Aisha Tapi, beritahu awal-awal, mungkin ada beberapa perkara yang akan dikritik jika menonton cerita ini. Mungkin orang akan bicara tentang adanya orang Islam yang mengambil mudah dalam sesetengah perkara. Bagi saya, yang paling penting adalah mengambil yang baik dan meninggal yang kurang enak. Nobody is perfect right?

Lagi. Cerita ini adalah cerita Indonesia dan punyai dua part. Boleh lihat terus secara online di Youtube. Mudah kan? Kalau ada sesiapa yang terasa ingin menjelajah Eropah dari sudut Islam dalam masa yang singkat selama 3 jam, disarankan untuk menonton cerita ini. Sesiapa yang punyai minat sama cerita Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih juga boleh lihat cerita ini. Untuk saya, serius menarik! 

Di sini ada link Youtube untuk cerita ini.

That's all for now
Thank you for readin'
-Schajar Mcflurry-

Nota hari ini: Jam menunjukkan pukul 3.48 pagi. Tidak bisa tidur. Oh ya. Restaurant Yakitoria (Jepun) sale 50% hari ini untuk semua menu! Dah pergi makan dengan semua groupmates. Alhamdulillah. Kenyang sangat!

Nota hari esok: Gulp. Tiga jam tidur sebelum ke kelas? Hopefully enough. Selamat malam dunia.