Wednesday, 21 November 2012

Hari 'Asyura is Coming!

Jom puasa lusa dan tulat! 

Daripada Ibn Abbas r.a.
“Bahawa Rasulullah s.a.w. berpuasa pada hari ‘Asyura dan memerintahkan agar berpuasa padanya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dalam sahih mereka).

Kelebihan

Daripada Abu Qatadah r.a. 
Bahawa Rasulullah s.a.w ditanya tentang puasa hari ‘Asyura. 
Baginda menjawab, “(Puasa tersebut) Menghapuskan dosa satu tahun yang lalu”. 
(Riwayat Muslim)

Nota Penting

1. Berpuasa pada hari ‘Asyura dan 9 Muharram, ini yang paling afdhal.
2. Berpuasa pada hari ‘Asyura dan tanggal 11 Muharram, ini kurang pahalanya daripada yang pertama.
3. Berpuasa pada hari ‘Asyura saja, sebagian ulama memakruhkannya karena Nabi SAW memerintahkan untuk menyelisihi Yahudi, namun sebagian ulama yang lain memberi keringanan (tidak menganggapnya makhruh).


Pada hari tersebut juga, Nabi Musa diselamatkan daripada Fir'aun. 
Maka puasa tersebut adalah sebagai tanda kesyukuran.

Ikut kalendar kat Nizhny Novgorod...
10 Muharram - 24 November 2012 (Sabtu)
Selamat Beramal semua!
^_^

Nota hari ini: Kalau nak tahu lebih tentang hari Asyura, mungkin boleh baca di sini

Nota hari lusa: Exam Operative Surgery jatuh pada hari jumaat. Selamat beramal dan selamat menjalani peperiksaan semua! Doakan kejayaan kami. 

Nota hari-hari: Makin nak exam, makin nak kemas bilik. #distractionsssss. Oh, lagi satu. Button kat  Owh so Muslim sangat comel! 

Wednesday, 14 November 2012

Maal Hijrah 1434

Something I miss... 
The ocean. The moment. The environment.
-Lido Island, Venice, Italy-

Assalamualaikum 
dan salam sejahtera....

Just a short update. Salam Maal Hijrah semua! Saat yang paling sesuai untuk perbaiki diri kita dengan azam baru pada 1 Muharam. Jangan putus asa dari rahmat Ilahi walau sebagaimana pun kita dahulu. The past is the past. Take it as a lesson. Live in the present. Do the best with it! 

"Katakanlah, 'Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sungguh Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang'."
(Az-Zumar: 53)

Jadi, jangan putus asa! Tapi kena ingat juga, NIAT untuk perbaiki diri kita perlu la betul...

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsah, Umar bin al-Khatab r.a. berkata, bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :


"Sesungguhnya diterima amal perbuatan itu bergantung kepada niatnya dan sesungguhnya bagi setiap orang akan mendapat apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah kerana ALLAH dan Rasul-NYA, dia akan sampai kepada ALLAH dan Rasul-NYA. Sesiapa yang berhijrah menuju dunia yang akan diperolehnya atau menuju wanita yang hendak dinikahinya, dia akan mendapatkan apa yang diniatkan."


Its never too late. At least keep on trying. It wont hurt. 
Wasalam
^_^

Sunday, 11 November 2012

The Clock is Ticking...

The clock is ticking
And every second is precious...

Assalamualaikum
dan salam sejahtera....

Hati terasa gelisah. Setiap detik dirasa menghantui sekiranya buku Anatomy yang berada di atas meja tidak dibelek. 'Ya Allah. How am I suppose to finish all this? I dont really know.' Masa semakin suntuk dan menjadikan setiap saat amat bermakna. Tetapi, momentum untuk bergerak itu TIADA.

Momentum untuk menolak kita ke hadapan itu seperti kehilangan. Masih di awang-awangan. Kadang-kala perasaan takut untuk menghadapi sesuatu itu menyebabkan kita terpaku di satu tapak agak lama. Kita terpaksi di satu anak tangga memikirkan perkara negatif yang bakal berlaku sedang tiada apa-apa yang terjadi lagi. 

Buang! Buang segala fikiran negatif itu! Dan bergeraklah dengan nafas baru. Dengan fikiran positif. Janganlah terlampau takut wahai diriku. Tenang.Tenangkan diri. Dan mulakan pergerakan itu. Think deeply in yourself. Allah dah tetapkan keputusan peperiksaan awak walau sebesar mana pun peperiksaan itu. Sedang  keputusan peperiksaan akhir di tahun enam pun sudah ditetapkan oleh Pencipta kita. 

Jadi, berusahalah! Kerana usaha itu yang bakal dipandang. Kerana usaha itu yang akan dinilai. Kerana usaha itu yang akan mendatangkan hasil pengetahuan kepada kita. Usah gelisah. Usah takut. Usah Gentar!

Jadikan setiap saat itu bermakna. Bukan untuk dipersiakan dengan ketakutan untuk menghadapi sesuatu. Bukan dipersiakan untuk perkara-perkara lain. Sungguh, kita berada dalam kerugian, melainkan....

'Demi masa. Sungguh, manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.' (Al-Asr:1-3)

Semoga kita jauh dari menjadi orang yang dalam kerugian. InsyaAllah.

Wasalam
-Schajar McFlurry-

Nota hari ini: Banyak membazir masa dengan memikirkan masa hadapan yang belum pasti. Tekunlah dengan waktu semasa yang ada ini. Masih banyak yang perlu dilakukan.

Nota hari esok: Istanbul aku datang dengan izin-Mu, ya Rabb!

Wednesday, 7 November 2012

Kerana Terbiasa itu Racun dan Madu...


Assalamualaikum 
dan salam sejahtera....

Kerana TERBIASA itu satu RACUN. Racun yang akan memakan diri kita tanpa disedari. Racun yang membiak dalam saraf-saraf badan kita. Racun yang menjadi parasit pada peningkatan rohani kita. Racun yang menghakis potensi diri yang sebenarnya wujud dalam diri kita. 

Kerana TERBIASA itu juga satu MADU. Madu yang memaniskan hidup kita sesama muslim. Madu yang menambah perisa dalam setiap Ibadah yang dilakukan kerana Allah. Madu yang dapat maningkatkan prestasi kita dalam perlumbaan untuk mendapat redha Ilahi. Madu yang membolehkan kita berhujah pada hari akhirat kelak.

Namun, bagaimanakah satu perkataan TERBIASA boleh membawa kepada dua maksud yang berbeza? 

Kerana Terbiasa dengan Kemungkaran dan Kebaikan itu adalah perkara yang berbeza dan menjadi kontraindikasi antara satu sama lain.

Terbiasa Sebagai Racun
Apabila terbiasa dikategorikan sebagai racun, teramatlah susah untuk kita menghakis sikap-sikap tersebut dalam diri kita kerana hati kita telah dibius dengan perasaan biasa dan normal dalam sesuatu perkara. Dr. Muhaya pernah mengatakan bahawa sekiranya badan kita melakukan sesuatu perkara dalam masa 3 minggu, perkara tersebut akan menjadi rutin yang berterusan pada masa hadapan. 

Cuma 3 minggu masa yang diambil untuk kita biasakan diri dengan sesuatu perkara. Maksudnya cuma 3 minggu masa yang diambil untuk kita terbius dengan sesuatu perkara. Dan janganlah pandang ringan di sini, kerana sesuatu perkara yang dimaksudkan bukanlah kemungkaran semata-mata. 

Kadang-kala, perkara simple yang dapat menjauhkan kita dari fitrah sebenar kita juga adalah racun yang tersembunyi dalam diri kita. 

'Ala, biasa la tu, lepas exam mesti la tengok movie lama-lama. Nak ganti balik semua masa yang dah habis selama ini'

'Ala, biasa la tu, tengah sale ni. Beli barang murah sekarang. Tak pakai pun takpe. Asal murah'

'Ala, biasa la tu, kawan sekelas je pun. Memang dah biasa rapat macam adik-beradik'

'Ala, biasa la tu, orang baru balek kelas la. Tension kene marah dengan cikgu. Biar je la makcik tua tu berdiri dalam bus dan aku duduk sini. Buat-buat tido pun elok jugak'

'Ala, keje ni boleh tangguh esok, beberapa jam sebelum usrah pun boleh buat. Kerja Ruski lagi la, 30 minit sebelum kelas boleh buat'

Solusi...
Kerana Terbiasa itu satu Racun. Tingkatkan Keimanan Kita

Kerana Terbiasa itu satu Racun. Kemungkaran dan Keimanan tidak akan selari. Nouman Ali Khan: 'How can we improve our character? Step one: Do No Harm! Stop doing bad things. Dont talk about adding good deeds until you get rid of bad deeds. You can't talk about giving this patient a medicine until you stop the bleeding first. That doesn't make any sense....' 


Nah..... Solusi telah diberi! Masih mahu berlengah-lengah lagi?

Terbiasa Sebagai Madu
Apabila terbiasa dikategorikan sebagai madu, Indahnya dunia ini terasa. Tanpa paksaan. Tanpa keraguan. Tanpa kepayahan. Dengan penuh kerelaan dan rasa tanggungjawab, semua perkara dipandang sebagai Ibadah kepada Ilahi.  

Dan madu itu manis. Kemanisan iman dapat dirasa dengan segala perkara yang dilakukan. Ya Rabb, indahnya segalanya terasa dengan ketenangan yang Engkau berikan kepada orang beriman, Kurniakanlah yang sama kepadaku. 

Madu itu juga penawar. Penawar kepada penyakit-penyakit hati yang tersemat dalam hati setiap parajurit agama-Mu ini. Lakukan sesuatu kebaikan secara berterusan, InsyaAllah dapat perbaiki diri kita dan menjauhi dari penyakit yang mencengkam hati kita. 

Penutup
Kerana TERBIASA itu satu RACUN jika ia satu kemungkaran. Dan satu MADU jika ia satu kebaikan. #think

That's all for now.
Thank you for readin'

Nota hari ini: Maaf tertulis entry dengan panjangnya! Selesai sudah cycle obstetrics. Satu subjek yang menarik dan dapat menarik perhatian diri ini. Bakal menghadapi cycle Operative surgery yang memerlukan konsentrasi yang tinggi. Semoga dipermudahkan dengan exam yang bakal datang. 

Nota hari semalam: Sedang cuba perbaiki diri. Namun, hati manusia sangat mudah berubah, lagi pantas dari air yang menggelegak. #Beware

Nota hari-hari: Sentiasa menjaga perhubungan antara kita dengan Allah, dan jangan lupa akan hubungan kita dengan manusia. #self-reminder

Saturday, 3 November 2012

True Happiness?

My new MNG bag! 

True happiness...

Have we ever find it in this cruel world?
or is it just a feeling that come to us after we do something that we like?
or after buying something?
or even after spending money? 
or maybe after eating tons of delicious food that we love?
or after spending hours at places that we love?
or after working out non-stop at the gymnasium?
or after taking long hours of bath in the bathroom?
or maybe when crying out of sorrow till falling asleep?
or after telling our best friend forever the whole problems that we have?

I wonder and keep wondering...

Is that the true happiness? 
or just something for us to hang on to keep the sorrow to ourself for a while?

Still thinking deeply...
and keep looking for guidelines...

And suddenly sentence from the Guidelines for Muslims strike me...

'Dan orang-orang kafir berkata... 
"Mengapakah tidak diturunkan kepadanya (Muhammad) tanda (mukjizat) dari Tuhannya?"

Katakanlah (Muhammad)...
"Sesungguhnya Allah menyesatkan (orang itu akan sesat kerana keingkarannya dan tidak mahu memahami petunjuk-petunjuk) siapa yang Dia kehendaki dan memberi petunjuk orang kepada orang yang bertaubat kepadaNya,"

Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram...'
(Surah Ar-Rad:27-28)

Its written there clearly...
The true happiness come with the remembrance of  Allah...
*Something to think about during this weekend*